Banner created with MyBannerMaker.com

Thursday, August 11, 2011

Mama dijemput Ilahi :'')


Assalamualaikum semua... firstly nak suruh semua orang bacekan Al-Fatihah untuk mama semoga roh mama diberkati di sana.. :')

nak mula macam mana yer cerita untuk kali ni sebab kali ni post yang sangat menyedihkan.. sedih sangat dengan semua tang terjadi diatas takdir illahi.. kami redha Ya Allah.. dan semua orang pun tahu yang aku post blog kali ni adalah untuk aku titipka kenangan buat mama yang aku sayang. mama yang telah pun kembali ke rahmatullah semoga rohnya dicucuri rahmat.

okey sambung cerita yang hari tu. lepas kami lawat mama kami pulang ke kampung semula dan berharap agar semuanya akan baik-baik sahaja. dan semoga mama akan pulang ke rumah secepat mungkin. itulah doa yang kami sentiasa panjatkan kepada ilahi sepanjang perjalanan pulang kerumah.

so ingatkan dah tak ada ape-ape lah.. kitorang dah balik dan mungkin mama pun akan okey. syukur jelah kan. hari ahad malam tu aku macma biasa aje duduk melepak menaip, dan faiz akan datang umah nak main badminton dan lagi satu esok aku akan cuti sebab aku nak hantar nolie pegi lapor diri kat KL kan.

Tiba-tiba talifon rumah berbunyi kringggg kringgg ingat kan kak yang talifon rupe-rupenye alang. suara die rileks aje. "adik buat ape? tido ke?" "eh tak adelah.. adik duduk2 aje.. menaip keje sikit..." bayangkan die bole rileks je.. hmmm "alang nak bagi tau ni... KAK DAH TAK ADE.." aku tak tau ape yang aku rasa masa tu.. sedih ke, terkejut ke, ntah la... dah habis cakap pasal tu. aku terus bagi tau dekat emak.mak pun terus la tak tantu arah.. tanye bile nak pergi.. aku pulak macam mane sebab esok aku nak kena hantar nolie pergi lapor diri dekat Kl.. macam mane ni.. mak cakap pergi bg tau dekat nolie cakap tak dapat nak hantar sebab mama meninggal.. so aku pun pergi la bg tau kat nolie mana tau kot sempat die cari driver lain kan.. jalan aku dah print kan dah sebelum ni. okey setel pasal nolie.

Then ibu talifon, pesan kat aku soh banwak kete elok2.. ye la dah malam kan.. aku pon mesti pegi umah kak dulu baru gerak g umah alang.. tak pe la selow2.. atam pon kol atam cakap die nak pegi ye la sebab mama kan die rapat.. atam sayang alang.. memang deme dua beradik rapat.. alih2 egt nak bawak deme bedua je.. rupenye semua nak ikut.. mmg ketat la kete aku... myvi naik 8 org.. huhu mmg penuh kot...

dah sampai umah kak..kami terus gerak.. aku along yg drive sebab aku dah malam ni payah skit.. alih2.. aku lepak sebelah je la.. sampai sana.. mmg sedih la kan.. tgk alang... anak2.. wanie oke lagi... tak de la sedih sgt tp kite tak tau la kan.. sbb die paling rapat dengan mama die.. aku salam dengan ira.. menangis die.. sedih.. aku pon dah nak meleleh dah..

kami semua satu family duk bacekan yassin... mengaji tok mama.. badan mam kurus sangat... humm sedih! bayangkan family nye langsung tak amik kisah.. sedih kami.. yg family kitorg plak banyak yg takleh bace.. alih2 aku dgn mak je la yg bace.. aku tak tido sampai pkol 6 bace al-quran.. hmm ntah la.. last2 aku masuk bilik aku tak larat dah.. aku lena kejap.. sapat la 2 jam.. sampai pkol 8 mak cakap mama dah nak bawak g surau.. nak mandi siap kafan kat sna.. aku amik wuduk terus g sane..

sampai sana aku kena mandikan jenazah mama... Alhamdulillah... bukan org lain yg uruskan jenazah mama, aku, mak, anak mama -wanie, dan anak sedara mama.. ade jugak 3 org makcik kat sana yg mandikan ajar kami.. aku penah g kursus mandikan jenazah so kita ok la.. Alhamdulillah...

then dah siap mandikan kafankan.. aku duk bacekan yassin je untuk mama..selisai kafan.. sesi semua suadara mara untuk menatap wajah mama kali terakhir.. SEDIH!! itu yang aku dapat katekan.. sayu sangat mase tu... yang lain aku tak sedih sangat... cuma anak aku kak yong yg sedih sangat.. semua org yang ade kat situ menangis tengok kak yong..kaki die sakit kne air panas.. die nages je mase nak cium mama die.. die tak dpat tahan... jenuh pujuk jgn bg ade air mate.. sbb mmg tak boleh kne jenazah kan.. sedih nyaaaa... sampai masa aku pun cium mama kali terakhir... pergilah mama... semoga kau aman di sana... aminn... alang.. amin... emak... kak... ibu.. semua yg ade cium mama buat kali terakhir...

mula gerak ke tanah perkuburan islam Kota Damansara.. aku drive sendiri... bawak anak aku... sampai sana mama dikebumikan... saat talkin dibace.. air mate aku tak henti2 mengalir..terkenang saat kehidupan mama bersama kami... Ya Allah kau redhakan lah mama... semoga mama ditempatkan dikalangan orang yang beriman... amin ya rabbalalamin....

Saat melangkah pergi... sempat aku titipkan doa untuk mama.. pergilah mama... pergilah kepada maha penciptamu.. semoga kau tenang di sana.. tenang bersama Allah yang Maha Esa... kami disini akan merindukan mu mama... mama semoga rohmu dicucuri rahmat...aminnn...

Selamat Tinggal mama.... kami tinggalkan mama dengan seribu kesedihan.....


























No comments:

Post a Comment